CHECKLISTE FOR PRIVATFLYVNING I USA
Har du selv et PPL flycertificat og mod på at komme til USA og flyve, så har jeg lavet en checkliste på nogle af de ting du skal foretage dig. Håber den kan være dig behjælpelig.
Hvilke forudsætninger bør man have for at tage til USA for at flyve på et dansk privatcertificat:
Hvor skal man tage hen og flyve i USA. For mig står Californien, Nevada, Utah og Arizona som de mest spændende steder. Der er helt sikkert også mange andre steder der er meget interessante, og har man familie et sted i USA, kan det passende kombineres med sådan en tur. Nederst har jeg samlet de links til Internettet som jeg bl.a. har brugt og som jeg synes er interessante. Hvor får jeg oplysninger om kort, lufthavne m.m.? AIRNAV giver dig oplysninger om alle lufthavne i USA. Det være sig frekvenser, runways, flyveskoler, hoteller, fuelpriser, approach charts og meget meget mere. Kort, bøger om lufthavne (ligesom KDA's), kan købes over Internettet. Her kan jeg anbefale at købe hos SPORTY's eller AVSHOP. Du har også mulighed for at studere kort på nettet. På SKY VECTOR kan man se alle kort i den størrelse man ønsker samt lave noget flight planning. Leje af fly Det er billigere at leje fly i USA. I hvert fald hvis kursen holder sig under de 8 DKR. På AOPA's hjemmeside AOPA/AIRPORTS kan du finde klubber/skoler der udlejer fly. De står allernederst på siden for hver lufthavn. Der findes også en side som hedder RENTPLANES.COM, og ARCHER BRAVO, som giver et godt overblik. På LANDINGS kan du også finde skoler der udlejer fly. Her skal du søge under FBO's (Fix Base Operators), og man kan så finde dem inddelt i f.eks. stater. Vær opmærksom på, at du uanset antal timer på flytypen skal have mindst 1 times ground instruction og op og flyve med en instruktør i minimum 1 time. Det kræver forsikringerne i USA. Check også med udlejer hvordan du er forsikret som lejer, hvis du kommer til at beskadige flyet. Det kan nogle gange være nødvendig at tegne en tillægsforsikring. Du kan læse mere om det på AVEMCO's side om forsikring. Hvor får jeg et amerikansk certificat? Det kan du få på et hvert FLIGHT STANDARDS DISTRICT OFFICE (FSDO) kontor, som hører under FAA. Hvor de findes kan du se på FAA's hjemmeside. Vil du vide kravene til at få et amerikansk PPL, så kan du læse om det på linket Airmen Certification. Efter 11. september 2001 har FAA pr. 16. juli 2002 indført nye regler, der gør det lidt mere besværligt at få et amerikansk PPL. Kort fortalt, så skal der ansøges i god tid hjemmefra, så myndighederne har tid til at undersøge de personer der søger om et amerikansk PPL. De gamle regler om at man skulle tale, læse og forstå engelsk, have et dansk PPL og medical på engelsk gælder stadig.
Nedenstående er de trin du skal følge for at få et FAA (US) Private Pilot License baseret på et udenlands certificat:
Når du så har læst alle reglerne igennem, kan du teste dig selv på EXAMS FOR PILOTS. Andre nyttige oplysninger, bl.a. notams, flyveplaner, vejr m.m. Der findes også nogle gode sider med flightplanning programmer. Prøv f.eks. FLTPLAN.COM. Der kræves password, men det hele er gratis, og indeholder godkendte vejroplysninger og meget mere. Vejret er jo også en vigtig faktor. Der er kun mindre forskelle fra vores egne metar og TAF, idet man i USA bruger SM (Statue Miles) og QNH hedder Altimeter Setting, hvor standard er 29,92. Der findes utrolig mange sider med vejret i USA. To af de mest brugte er: NATIONAL WEATHER SERVICE og AVIATION WEATHER I USA har de en serviceenhed under FAA, som hedder AFSS (Automated Flight Service Station). Her filer man flightplans, aktiverer og lukker dem, få vejroplysninger, notams og afgiver pireps. Kort sagt et sted hvor alle de ting du skal foretage dig ifm. en flyvning er samlet. Du kan også kontakte dem mens du er airborne, og give og få oplysninger. Uanset hvor i USA du er, skal du bare ringe 1-800-WX-BRIEF (992-7433), så bliver du viderestilt til nærmeste AFSS. I 2005 udliciterede FAA denne service til LOCKHEED MARTIN, men er senere blevet overtaget af et firma som hedder Leidos. Du kan på AOPA's hjemmeside gennemgå et on-line kursus, som fotæller alt om hvordan man bedst bruger AFSS. Kan anbefales. Hvis du ofte flyver i USA, vil jeg anbefale at du melder dig ind i AOPA , da du som medlem får adgang til mange gode fordele. Det være flight planning, lufthavns informationer og meget mere. Jeg har en Ipad, som jeg bruger hele tiden når jeg er i USA. Jeg abonnerer på FOREFLIGHT, som er et flightplanning program med vejr, notams, kort, approach charts og meget meget mere. Har du en GPS tilsluttet kan du også bruge din Ipad som et "glascockpit". For 500.- dkr kan du købe en lille mobil GPS, som forbinder Ipad'en via Bluetooth. Du sparer dermed også penge til mange kort, da det i USA er lovligt at bruge din Ipad. Foreflight er idag den mest anvendte flightplanning APP for GA, som jeg kun kan anbefale. Som tidligere nævnt, så er det vigtigt man sætter sig ind i så mange ting som muligt. Skal du flyve i et bjergrigt områder kan du læse om MOUNTAIN FLYING og/eller tage AOPA's on-line mountan flying kursus. Hvad der i den forbindelse også er værd at vide er, at i USA flyver man først Flight Levels over 18.000', og VFR squake er 1200. Har du brug for at omregene temperaturer, beregne croswinds, TAS, density altitude m.m. så er der en hjemmeside der hedder E6B EMULATOR, som kan gøre alt det besværlige arbejde for dig. Skal du flyve i Californien eller omegn, så er der en som hedder Frank Holbert der flyver ud fra Corona ved Los Angeles, som har lavet en god hjemmeside med masser videoer, billeder og rejsetips til spændende flyvepladser. Videoerne giver også et godt indblik i kommunikationen med ATC. Allersidst er der henvisning til en hjemmeside som hedder RISINGUP AVIATION RESOURCES. Her findes sider om FAA regulations med tests, aircraft database, weather links og meget mere. Dette var bare nogle informationer, men der kommer sikkert flere spørgsmål når man går i gang med at planlægge en tur. Du er derfor meget velkommen til at skrive til mig, hvis du har nogen spørgsmål. Min e-mail er: pf.olesen@webspeed.dknospam. Husk at fjerne "nospam" før afsendelse Samlet oversigt over links.
|