Roskilde Lufthavn - G1000 cockpit - Cessna 182 - Lake Tahoe
Drop Down Menu

9. - 18. september 2019. Denver - Granby - Kremmling - Eagle - Moab - Saratoga - Rapid City

Da Paul og jeg var i Santa Fe i 2018 til AOPA's fly-in mødte vi Dave og Michele, som bor i Rocky Mountains lige ved Denver, Colorado. Dave er medlem af Aspen Flying Club og flyver C182 ligesom jeg og Michele er ejendomsmægler ligesom Paul, så vi havde nogle fælles interesser. Vi blev derfor også inviteret til at komme og bo hos dem, hvis vi ville, og jeg kunne så leje et fly hos Aspen Flying Club og prøve at flyve i Rocky Mountains. Paul og jeg besluttede at det tilbud kunne vi ikke sige nej til, og på mine vegne bookede Dave en C182 med G1000 og turbo charged. Jeg meldte mig så senere ind i AFC, så jeg kun skulle betale 190.- USD pr. hobb time for at leje flyet.

Efter at have lavet/udfyldt en masse spørgeskemaer m.m. tog vi afsted mandag den 9. september til Denver via Chicago. For at få lov til at leje et fly og flyve i Rocky Mountains skulle jeg gennem det sædvanlige "Rental check" samt et "mountain check out". Tirsdagen blev brugt til lidt ground instruction og derefter en times rental check out. Onsdag mødte jeg allerede op hos AFC kl. 07.00 så vi kunne komme ud og flyve mens der ikke var alt for megen turbulens. Vi fløj først til Granby, som ligger i 8.200', derefter til Klimmling og til sidst Eagle. I alt 3 timers flyvning. Min instruktør var en pensioneret airline pilot som vidste alt om mountain flyning. Jeg fik virkelig prøvet at flyve tæt på bjergene og op i 13.500', flyve i den rigtige side af dalene, finde steder der var bedst at nødlande på og meget mere. Spændende og lærerigt, så man fik respekt for de udfordringer der er ved mountain flying.

Vel ankommet tilbage til Centennial Airport (KAPA) gennemgik jeg et 4 timers ground kursus og var derefter klar til at flyve på egen hånd, men også træt efter et par hårde dages træning og 8 timers tidsforskel i kroppen.

Torsdag morgen stod vi op til det flotteste vejr med næsten skyfri himmel og lette vinde. Perfekt for bjergflyvning. Jeg havde valgt en lidt sydligere rute til Moab - Canyonland Airport, så vi undgik de allerhøjeste bjerge, men under 12.500' kunne vi ikke flyve, selvom vi fløj gennem bjergpas. Det blev en utrolig flot tur, som vi afsluttede med at flyve hen over Horseshoe Canyon sydvest for Moab. Efter lidt over 3 timers flyvning landede vi i Moab, hvor vi havde booket hotel for 2 nætter. Fredagen kørte vi rundt i Arches National Park, som ligger nord for Moab. Utrolig flot.

Om lørdagen gik turne videre til Rapir City, hvor vi skulle se Mount Rushmore, hvor de 4 præsidenter er hugget ind i klippesiden. Non stop ville det tage over 4 timer, så vi besluttede at mellemlande i Saragosa (KSAA), hvor vi lånte en bil og fik os lidt frokost. Også en meget flot flyvetur.

Da vi nærmerede os Mount Rushmore kunne vi tydelig se de 4 ansigter, som vi fløj tættere på så vi fik et tydeligt billede af dem. Midt på eftermiddagen landede vi i Rapid City, hvor vores lejevogn ventede på os, så vi kunne køre de 45 minutter op til Keystone, hvor vi havde booket hotel for natten.

Der er flot i området omkring Mount Rushmore, men de 4 præsidenter selv er ikke så imponerende. Inden vi næste dag kørte ud til vores fly, tog vi på en kort helikoptertur.

Flyveturen fra Rapid City og tilbage til Denver var med 20 knobs modvind, så det tog lidt over 3 timer, og så meget var der heller ikke at se på, trods det stadig flotte vejr med en fantastiks sigtbarhed.

Næste dag mandag den 16. september tog Dave og Michele os på en fantastisk flot biltur gennem Rocky Mountain National park. Imponerede flotte bjerge. Vores sidste dag i Denver blev brugt til at power shoppe i en outlet og derefter se downtown Denver. Vi sluttede dagen af med en god middag (buffalo og elk) sammen med Dave og Michele i Denver.

Inden vi skulle flyve hjem onsdag eftermiddag, nåede vi lige at besøge et flymuseum på vej til lufthavnen. Hjemturen skulle have været via Chicago, men flyet fra Denver fik teknik og vi kunne derfor ikke nå vores forbindelse i Chicago, hvilket betød, at vi måtte flyve til New York og overnatte der, før vi kunne komme hjem 18 timer senere end planlagt.


Turen vi fløj:

LEG DISTANCE OFF BLOCK AIRBORNE TOUCHDOWN ON BLOCK A/B TIME BLOCK TIME
CENTENNIAL - GRANBY 59 NM 07.40 07.55 08.35 08.40 00:40 01:00
GRANBY - KREMMLING 21 NM 08.45 08:52 09:04 09:09 00:12 00:22
KREMMLING - EAGLE 35 NM 09.15 09.20 09.45 09.50 00:25 00:35
EAGLE - CENTENNIAL 100 NM 10:45 10:50 11:50 12:00 01:00 01:15
CENTENNIAL - MOAB 317 NM 09:20 09:47 12:22 12:26 02:35 03:06
MOAB - SARATOGA 212 NM 09:05 09:11 10:55 10:59 01:44 01:54
SARATOGA - RAPID CITY 230 NM 12:18 12:24 14:05 14:12 01:41 01:54
RAPID CITY - CENTENNIAL 324 NM 11:41 11:50 14:45 14:51 02:55 03:10
TOTAL 1298 NM 11:12 13:16


Nedenfor billeder fra turen. Videoer kan du se på min video side her

den01 den02 den03 den04 den05
den06 den07 den08 den09 den10
den11 den12 den13a den13b den15
den16 den18 den19 den20 den21
den22 den23 den24 den25 den26
den27 den27a den27b den27c den28a
den28b den28c den28d den29 den30
den31 den32 den33 den34 den35
den36 den37 den38    

Opdateret d. 4.10.2019