Roskilde Lufthavn - G1000 cockpit - Cessna 182 - Lake Tahoe
Drop Down Menu

CERTIFICATER
I 1980 fik jeg et amerikansk (FAA) erhvervscertificat med instrument rating samt flermotoret fly (B+I twin) efter 8 måneders uddannelse i Oakland i Californien på Sierra Academy of Aeronuatics. Desværre lykkes det mig ikke at blive trafikflyver, men jeg brugte uddannelsen til at blive flyveklarerer i SAS. Udover mit amerikanske certificat har jeg et dansk privatcertificat (PPL), som jeg benytter til at komme lidt rundt i Danmark med, når vejret og økonomien tillader det. Desuden tager jeg til USA, hvor jeg har fløjet i Nevada, Arizona, Utah, Colorado, Californien, Chicago, New York, Seattle, Florida, Oregon og Washington samt i Mexico og Bahamas områderne.

I maj 2011 fik jeg mine FAA instrumenter rigtigheder tilbage efter et IPC - Instrument Proficient Check - i Chicago.

FLYTYPER
Jeg har fløjet følgende flytyper: C150/52, C172, C182, C177RG, C206, PA28, PA28R, PA32 (Piper Six), Mooney 201, Piper Dakota PA28-236, Diamond DA40 (diesel) og twin BE76 (Duchess). I november 2006 blev jeg checket ud på G1000 glascocpit, som jeg har fløjet både i USA og i Danmark, og i oktober 2009 fik jeg også dansk nat VFR rettigheder. I 2011 fik jeg rettigheder til at flyve turbo charged fly. April 2018 omskolet til Jet/diesel piston (single lever). Jeg har efterhånden besøgt rigtig mange steder i Danmark. I udlandet, udover USA, er det blevet til ture til Berlin (Tempelhof), Hannover - skulle have været Luxenburg, men vejret var for dårligt -, Mellem- og Sydsverige, Tallin, Flensborg og til Helgoland.

HJÆLPEMIDLER
I februar 2002 fik jeg en Garmin GPS pilot III, som i 2009 blev udkskiftet med GPSMAP 496. Den indgik som en del af min planlægning og navigation når jeg skulle ud og flyve. I december 2004 købte jeg Jeppesens VFR FliteStar, som jeg var meget imponeret over. Jeg købte den ikke af en nødvendighed, men fordi jeg synes den var spændende og gjorde flightplaning, især for længere ture, meget nem.

Nu er det alt sammen skiftet ud med en Ipad, hvor jeg har downloaded flere APP's til brug til flyvning. De 2 jeg bruger mest er Foreflight, for flyvning i USA og i Danmark/Europa. Det betyder for min flyvning i USA, at jeg stort ses ikke har nogen papirer med, idet jeg både har min Ipad/Iphone og flyvets G1000.

DIVERSE
Jeg er medlem af Roskilde Flyveklub (formand fra 2018), hvor jeg bl.a. i forbindelse med flyveopvisningen "Roskilde Airshow" er medlem af styregruppen. Jeg startede som PR- og presseansvarlig i 2001, og fra november 2005 blev jeg desuden formand/stævnekoordinator for hele stævnet.

Happy landings


Roskilde Airshow

Opdateret d. 20.9.2023